søndag 11. mai 2014

Gjemnes, Stokknoken 11.05.2014

I dag ble det tur til Stokknoken. På vei dit så fikk jeg spørsmål fra Eva Ulset om hun kunne få bli med meg å gå på fjellet også. Og det var jo greit å få litt selskap, så det takket jeg ja til. Minuset er jo at hun er en av Gjemnes sprekeste damer da, så jeg tenkte det ville bli hardt å holde følge med henne i de verste bakkene. Men jeg fant ut at jeg bare måtte stoppe å puste når jeg følte jeg måtte det, så fikk det gå som det ville. Men jeg syns jeg holdt bra fart og var fornøyd med å bruke 1 time og 45 min på turen opp!
For å komme til Stokknoken så må du fra krifastkrysset kjøre ca 6 km mot Eide. Rett før "maihaugen leirsted" så finner du veien opp. Godt skiltet og gode parkeringsmuligheter.
Første del av turen går langs en grusvei i ca 2 km. Så kommer du til en plass der veien deler seg, og der skal du følge skiltet som er satt opp og gå opp mot skogen. Så er det god sti gjennom skogen, ca 1 km. Etter at skogen er passert kommer du oppover fjellryggen, og fortsetter oppover mot toppen. Ikke så godt å finne rett sti på flaten der, men det er bare å gå mot toppen på best mulig vis.
Vi slet litt med å finne stien som går opp de siste 100 høydemetrene. Men på vei ned fant vi ut at stien er sånn ca 100 meter til høyre for den store stenen som står der. Så det er mulig å finne den. Men vanskelig å se den når man kommer gående. Siste delen kan være litt bratt og knotete om man ikke finner stien.
Oppe på toppen har du en super utsikt over det hele. Man ser til alle kanter rundt om. Og på en fin dag med skyfri himmel er det en fenomenal utsikt. I dag ble det litt skyer og tåke, så vi fikk ikke den perfekte utsikten.
Men vi hadde en fin tur, og kommer nok til å gå opp flere ganger i løpet av sesongen!
Tusen takk til Eva Ulset som ville bli med på tur :)


Her er videoen fra turen opp til stokknoken! 


Skilt til Stoknoken! Rød tur, men ikke så ille å gå! 
 Eva Ulset i god driv opp mot toppen man ser i det fjerne!
Litt av den fine utsikten man ser fra toppen. 
Averøya ser vi der nede.
På denne varden henger postkassa!

 Eva Ulset var ganske fornøyd over å ha kommet opp. 
Nå har hun samla alle 12 postene i Gjemnes, og det
på bare 11 dager! Så det sier litt om hvor sprek hun er :)

Fantastisk utsikt, men best på en klar dag såklart.

Kart!

Kurve.

Så da er det bare å få på seg gode sko, kommer seg ut på tur! 
GOD TUR!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar