mandag 2. juni 2014

Molde, Kloppafjellet 02.06.2014

I dag sto jeg opp til et strålende solskinn. Og i steden for å sitte i sola på verandaen, så fant jeg ut at jeg heller ville ta en fjelltur for å nyte sola. Da ble det Kloppafjellet på Hjelset i Molde Kommune som ble målet for turen.
Man starter ved bedehuset på hjelset, rett over veien for Vorpenes. Der kan man parkere. Men jeg fant ut at jeg ville kjøre litt lengre opp og da fant jeg ut at jeg kunne parkere litt nedenfor pumpehuset. Litt kortere å gå på en tur som alikvel er noen kilometer.
Turen starter på grusvei fra der jeg parkerte, og du følger den veien i 1,5 km til du har gått en sving til venstre. Da skal du ta opp mot høyre, og du ser en kjetting som er festet i 2 steiner der. Da er du på rett vei. Denne veien er mer steinete enn grusveien. Er mer som en stor sti. Og kan være litt gjørmete noen plasser. Du følger denne veien helt opp til kloppavannet og demningen. Der krysser du elva og følger en godt merket sti. Så kommer du til krattskogen, der er det god sti opp. Ikke så veldig langt heller. Når man kommer opp fra skogen, så kommer man opp på fjellet. Da er det bare å følge en sti eller gå fritt mot varden på toppen.
Flott utsikt på toppen over mange fjell og steder. Og det var fint å sitte der litt i dag og nyte den fine sola! Fikk litt mer farge på kroppen i dag :)
Turen opp er på ca 4,5 km fra pumpehuset. Og fjellet er 585 moh. Jeg brukte god tid i dag, så jeg kom opp på litt over 1,5 time.
Flott tur som går i jevn stigning hele veien. Mest stigning opp skogen, men det er ikke snakk om så mange metrene, kanskje 100 meter opp en sti i skogen. Så dette er absolutt en flott tur!


Video fra turen til Kloppafjellet.

 Sikk ut skilt flere steder i staren.

 God merking! 

 Grusveien som man følger den første biten.

 Etter grusveien kommer man inn på en slik sti.

 Stor og flat stein som man gjerne kan ta en pause på.

 Traff på noen sauer med lam oppe på kloppavannet.
De lå og kosa seg i skyggen fra hytta.

 Kloppavannet. Drikkevannskilde, så ingen bading og slik
er lov her. Selv om det frista masse med en dukkert i 
dag. Men jeg fikk fylt opp vannflaska mi med godt og
kaldt vann da! 

 Demninga.

 Flott vann, og fjell irundt.

 Stikk ut skilt står plassert mange plasser i løpet av 
turen opp.

 Flott utsikt!

 Snart oppe! Fortsatt god merking.

 Postkassa.

 Liten varde.

Bæ, bæ lille lam! :)

 Kart

Kurve

Flott tur med svak stigning hele veien opp! 

GOD TUR.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar