søndag 26. april 2015

Litt info om forskjellige turer.


I dag har vi kjørt litt rundt om i distriktet og da benyttet jeg muligheten til å ta noen bilder fra noen poster rundt om. Noen bilder har jeg fått tillatelse til å bruke av andre folk.
Mange topper er det enda mye snø på, mens andre er nesten bare. Så en liten stund til nå så er vel alle fjell tomme for snø! 

Send meg gjerne bilder og en liten beskrivelse om turen om du har gått en tur i det siste. 
Kan sendes på mail : hemidtbo@gmail.com
Eller på facebook grupppa mi: Stikk ut 2015






Ei jeg kjenner gikk på freikollen i dag. Hun kunne melde 
om at det var tomt for snø hele veien opp, og hun kom opp 
uten å bli våt på skoa. Freikollen er et fint mål, og man har 
flott utsikt på toppen. Jeg var der i fjor, men gikk "feil" vei opp.
Men skal nok dit en tur i år også! 


 Hysåsen. Gikk opp fra Prestmyra. Tøff stigning opp og til dels bløtt. 
Gikk ned via Orsetra. Også bløtt med en kjempefin StikkUt tur
Dette kunne et medlem av gruppen min melde om i dag.
Dette er en ny post, så her har jeg ikke vært. Men 
blir nok et besøk hit innen et par mnd.


Skåla. 
Fortsatt endel snø, så er nok en stund til man kan komme seg 
opp uten å vasse i snøen her. Men når den forsvinner, så er dette
en kjempefin tur å gå. Har skrevet og lagt ut video fra dette
fjellet på bloggen min her. Bare å sjekke det ut. 
Kjempeflott utsikt fra toppen, og mange små fine varder. 


Like ved Skålasenteret så finner man KAMMEN, på skåla. 
Dette er en ny tur for året, og jeg vet ikke så mye om den. 
Men så endel parkerte biler der i dag, så er helt sikkert en fin 
tur dette. Skal i alle fall prøve å gå denne i år jeg. 
Så ut til å være tomt for snø her, så denne kan besøkes snart! 


Harstadfjellet.
Som man ser på bildet så er det fortsatt en masse snø på toppen, 
Men med litt sol og varme nå så smelter den vel fort tenker jeg. 
Jeg så også fjellet fra andre siden i dag, der man skal gå opp
og der så det ut til å være mer snø enn på denne siden. 
Jeg gleder meg i alle fall til å komme meg opp på dette fjellet, 
har ikke vært der tidligere. Så skal bli bra. Man får også en stikk ut 
post på vei opp dit, Astadvatnet, Så her er det to fluer i en smekk.

Her ser man Harstadjellet fra siden man skal gå opp.
Så snøen ligger der godt enda. Men vi får håpe
den forsvinner snart :)


Reinsfjellet, torvikbukt
Her er det også endel snø på fjellet. Men det minker fort. Så om en uke 
eller to (uten mer snø) så er det vel bart her. Hit kan kan komme fra mange
steder. Jeg går stort sett opp grusveien i torvikdalen. Har også gått 
opp via orsetsetra i torvik sentrum noen ganger, og man kan gå opp 
fra flemma, som beskrevet på stikkut.no
Finest er så klart grusveien. 


Kallset i Bøfjorden
Dette er ein lett tur i idylliske omgivelsar ved sjøkanten
 i Bøfjorden. Turen går etter grusveg, så her vil ein lett kunne 
ta seg fram med både barnevogn og elektrisk rullestol.
 Ved trimposten som Bøfjorden i.l. har ved Kallset, 
er det sett ut benkar for den som vil ta ein kvil før returen. 
Vegen går delvis nesten nedi fjøresteinane og gjer dette til
 ein tur med ei utruleg nærheit til sjøen og mykje vakker utsikt mot fjord og fjell.

Astadvatnet, batnfjord
Dette bildet ble tatt av en dame i dag. Hun kunne
melde av det var litt vått opp til vannet, men de ble
ikke klissvåte på skoa sa hun. 
Dette er en fin tur som er lett å gå. Denne ligger på
tur opp til Harstadfjellet.

Tortlihøgda, angvika
Den ligger her i Angvika. Er som man ser på bilde
nesten tomt for snø. Men tipper det er ganske vått
å gå den likevel enda. Det er endel myr på denne 
så kan kanskje vært lurt å gå i støvler også. 
Fin utstikt ved postkassa over Angvika og Tingvoll.

Blåfjellet på eide.
Et fjell jeg enda ikke har besøkt, men skal prøve i år.
Som dere ser på bildet så er det enda endel snø der.
Man kan ifølge beskrivelsen, gå hele eggen bort fra 
blåfjellet og til trollkirka. En fin tur ifølge de som 
har tatt turen. 

Gulltanna, Kårvåg.
Ser ut til å være ganske tomt for snø allerede, så 
er mulig å komme seg dit uten å vasse i snø. Jeg
har ikke vært der enda, men er et av måla mine i år.


Lyngstadfjellet
Helt snøfritt, så her er det bare å ut å gå! :)

Meekknoken, Averøy
En utrolig fin tur som jeg anbefaler alle å ta. 
Super utsikt på toppen! Snart snøfritt, så er ikke 
lenge til jeg skal dit tenker jeg.


Melen, Eide
Enda en stund til snøen smelter her. 
I fjor gikk jeg opp fra Gådalen i Gautvika, Kjempefin tur, 
I år har jeg tenkt å prøve å gå via Skottenvatnet. 


Snøtind, Eide.
Å komme opp på dette fjellet er en stor opplevelse.
Flott utsikt over alt. Kjempefin tur. Anbefales!
Mye snø der enda, men i juni så er det vel klart for 
å bestiges! 

Rørsethornet,Midsund
En leser sier at det er snøfritt.
Så da er det helt sikkert fint å 
dra en tur til Midsund og ta seg
en tur opp på denne flotte fjelltoppen.
Det er jo meldt supert vær fremover, 
og det er langhelg! Så pakk sekken 
og ta dere en tur hit! 

Bløkallen på Midøya 
En leser fra Midsund melder om snøfritt fjell! 
Ser skikkelig flott ut nå i sola da! 

Opstadhornet
Snøfrittt i dag 30 april! Så her er det bare å 
få på seg sekken og komme seg opp! 

Klausethornet 
sett ifra Sørheggdal,Midsund idag 30/4.
Litt snø, men sikkert mulig å komme opp 
uten å komme borti den. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar