søndag 7. juni 2015

Prestaksla, 05.06.2015

I dag ble været såpass bra, så da måtte jeg ut på en fjelltur. Valget ble Prestaksla i Eidsvågen i Nesset kommune. Fikk høre via kjente at det var tomt for snø der nå, men litt vått enkelte steder, så da hørtes det greit ut med en tur dit.
Turen starter rett bortenfor prestgarden i eidsvågen. Man kjører fra shell i eidsvåg mot eresfjord et stykke. De driver å bygger en vei oppover skogen der man skal parkere. Men jeg stilte meg bare opp der det så greit ut å stå.
Først starter man på en skogsvei et lite stykke. Så kommer man opp til der de bygger vei. Den krysser man og går rett frem inni skogen. Så følger man bare den skogsveien gjennom granskogen et godt stykke oppover. Etter et godt stykke skal man videre gjennom skogen på sti. Og den følger man til man kommer over tregrensen. Der går man bortover fjellet til man kommer på et myrområde. Der skal man bort mot selve fjellsiden man skal opp. Der er det veldig vått for tiden, og opp fjellsiden er det gjørmete og vått overalt, uansett om man prøver å gå utenfor merket sti.
Så kommer man opp på fjellplatået. Da går man til høyre og følger godt merket løype bort til varden på Prestaksla. Der får man en suveren utsikt mot flere fine fjorder og steder. Mange fine fjelltopper å se også. En skikkelig fin tur som anbefales. Men vent til tørrere tider om du vil komme hjem uten gjørmesko! Min endomondo målte turen til 4,8 km en vei og jeg brukte 1 t og 15 min opp i fint tempo.

Skilt i starten

Første delen går på sånn vei

Over nyveien og oppover skogen

Skogsvei inni skogen

Videre oppover

Ta av skogsveien her å gå inn i skogen

Infoskilt

Forfalt bygning

Oppover stien her

Utsikt

Bortover her

Over myra

Bortover platået

Postkassa

Utsikt mot eresfjord

Varden fra avstand

Flott utsikt

Mot Molde

Eidsvåg


Video fra turen opp dit i 2014. 

GOD TUR



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar