onsdag 8. juli 2015

Mannen (Mana), Gjemnes 08.07.2015

Før jeg dro på ferie, så tenkte jeg at jeg skulle ta en tur på Mannen (Mana) i Gjemnes kommune. Etter stikk ut beskrivelsen, så skulle turen gåes fra Skeidsdalen. Så da tenkte jeg å prøve det, siden jeg gikk fra Indergårdsetra på Silset i fjor.
Da jeg skulle begynne å gå, så var det godt merket oppover skogen og til første toppen. Derfra ble det bare gjetting hvor jeg skulle gå. Stier i alle retninger, og noen ganger ikke sti. Så det endte med at jeg gikk feil retning på et tidspunkt og ble gående å lete etter riktig topp. Etter nesten 2 timer fra start, så ga jeg opp, enda jeg da så riktig topp langt der borte. Men som sagt, dårlig merket. Ikke et eneste stikk ut skilt eller noe. Så merkelig at turbeskrivelsen er herfra.
I dag tenkte jeg å ta en tur dit igjen, og da valgte jeg å starte fra Indergårdssetra på Silset. Det første jeg møtte der var store og fine Stikk ut skilt. Og en godt merket rute som endte på riktig topp.Så det er litt merkelig at beskrivelsen er fra skeidsdalen, og skilting og merking er bra fra Indergårdssetra!?!
Men, herfra her turen fin å gå. Slak stigning hele veien opp. Endel bløte partier til du kommer opp forbi de 2 hyttene man skal passere. Fikk endel tåke på toppen i år som i fjor. Så ikke den beste utsikten, men jeg kom meg opp og ned på vel 1 time og 38 minutter. Og det var ca 2,8 km en vei.
Flott tur, og mange fine fugler å se på! Husk bompenger kr 40,-

Skilt

God merking

Første biten går bortover her

Videre....

Godt med skilting, så slipp man gå feil

Elv man må over

Forbi hytter

Oppover skogen

Mer skilt :)

Oppover lia

Utsikt

Utsikt

Oppover ryggen

Utsikt

Videre opp

Utsikt

Helt der fremme er toppen

Varde med postkassa

Tåke i dag

Tåkeutsikt

Mer utsikt

Zeta på varden!

GOD TUR

1 kommentar: