lørdag 25. juli 2015

Meekknoken, Averøy 25.07.2015

Siden det var meldt noenlunde greit vær i dag, så ble det en tur til Averøya. Valget for tur ble Meekknoken. Man kjører inn rett før butikken i Bådalen om man kommer fra Kårvåg. Så må man betale 20 kr i bompenger, så fortsetter man til man kommer til Nekstadsetra. Her parkerer de fleste som skal på knoken. Skal man bare til Nekstadsetra så anbefales det å gå fra veien.
Første del av turen til knoken går oppover skogen, på en steinete sti, er stort sett rennende vann på den stien, for det er også en liten bekk. Etterhvert kommer man ut på et område med myr. Her her det gjørmete og vått stort sett hele året vil jeg tro. Så kommer man inn i skogen igjen, og man begynner å få en stigning oppover til høyden. Når man kommer opp bakkene så er det flatt en god stund, ( litt oppover av og til) helt til man kommer til foten av meekknoken. Der står det noen skilt som er dårlig å lese hva står på, Men der har man valget om å gå rett opp fjellsiden, eller ta til høyre og gå en litt mindre luftig tur til toppen.
Jeg valgte å gå rett opp, det er litt luftig noen steder, men ikke så ille at det er skummelt.
Jeg kom meg opp på 1 time og 5 min. Og det var helt greit vær å gå i i dag. Kom akkurat en sky forbi når jeg kom på toppen, men den dro videre ganske fort. Flott utsikt over Averøy der oppe og atlanterhavet. En tur som jeg anbefaler. 751 moh.

Her er en video fra turen min opp i 2014

Nekstadsetra

Gå gjennom grinda, så er du igang

Liten hytte

Opp skogen

Over myra

Mere skog

Oppover her

Her kan man fylle vnnflaska om man trenger mer 
å drikke

Her flater det mer ut

Helt opp på toppen i det fjerne skal man
Nærmer meg ryggen

Fint å se tilbake også

Så opp fjellsiden her
Utsikt nedover

Postkassa

Skya letter og utsikten kommer tilbake

Flott å se ned

Utsikt

På tur ned igjen. 

Bådalen der nede

Tatt ovenfra og nedover. 



GOD TUR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar