fredag 24. juli 2015

Raudtua, Fræna 24.07.2015

I dag måtte jeg ut på en stikk ut. Været så ut til å bli greit, men jo nærmere vi kom målet for turen så det litt gråere ut da. Men på tur skulle jeg. Valget ble Fræna og Raudtua. Den finner man på Skarset. Vi kom fra Stavika, og da kjører man mot Hustad noen kilometer. Og før man kommer til krysset midt på skarset så tar man opp en vei til høyre. Er merket med stikk ut skilt.
Så kjører man opp til pumpehuset til vassverket. Det starter turen på grusvei. Etter en 5-6 min i grei fart så kommer man til der man tar av på stien. Godt merket der også. Været i starten var noen dråper med regn bare, så det var bra. Etter at jeg tok av på stien og kom et stykke oppover så begynte det å regne mere. Men jeg hadde selvsagt tatt med regnjakke, så da tok jeg den på. Ikke morro å bli våt når man skal på fjellet så.
Videre oppover var det litt sleipt å gå, lett å gli på våt jord. Men jeg kom meg greit oppover. Stien er god, og det er varder oppover mot selve fjellet. Så greit å finne frem. Når jeg nærmet meg fjellryggen, så begynte det å tordne og lyne litt. Men ikke værre enn at jeg fortsatte oppover. Mer regn kom, i bøtter og spann som etter et tordenbrøl gikk over til skikkelig hagl!! Jeg ble kliss våt på 5 minutter. Men gikk videre. Vel 500 meter fra toppen så tordna å lyna det omtrent samtidig!! Og det er jo skummelt når man befinner seg på 550 høydemeter. Så jeg snudde for å gå ned igjen egentlig. Men etter noen minutter så roet det seg ned og jeg bestemte meg for at jeg skulle på toppen. Så jeg hastet oppover og fikk skrevet meg inn i boka og tatt noen bilder.
Lyna og tordna et par ganger på toppen, men det var et stykke unna heldigvis. Traff en dame på toppen som jeg holdt følge med ned igjen, tilfelle det skulle skje noe med noen av oss på turen ned. Men vi kom oss ned like hele! Og våte!
Kjempefin tur likevel. Flott utsikt på toppen utover hustadvika og mot bud og farstad. Ikke noe hardt å gå opp heller. Jevn stigning og fint å gå. Det er ca 3,5 km til toppen og jeg brukte med stopp på 10 min på toppen ca 1 t og 50 min tur/retur.

Starten

Fin grusvei første delen

Godt skiltet. Her tar man av på stien

Fin sti  her et stykke

Oppover her skal man før fjellet

Bortover der og bort til fjellet der borte

Stien før fjellsiden

Nesten på toppen

Ikke så veldig til utsikt her

Mot Bud var det litt lysere

Mot Fræna

Varden

Jeg og Zeta på toppen

Ned igjen!

VÆR!!

GOD TUR


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar