lørdag 15. august 2015

Søbstadbjerget, Averøy 1.08.2015

Starten på denne turen er som følger: Turen starter ved p-plass på Søbstad. Kjør Rv64 fra Kristiansund eller fra Eide til Bådalen i Averøy. Herfra er det to veier ut til p-plass. 1. Ta av fra hovedveien ved Coop Bådalen på Bae. Kjør Fv 253 mot Fladset. Kjør 3,5 km. til avkjørselen merket severdighet på Søbstadkrysset. 300 m. tilparkering ved Søbstad kai/ Søbstadklubben. 2. Ta av fra hovedveien på Hosetkrysset, og kjør Fv251 mot Henda. Etter om lag 3km. tar veien av til høyre mot Fladset. Følg veien til krysset der asfaltenslutter, ta til venstre. Fortsett til Søbstadkrysset. Følg anvisning ovenfor.

Turen starter fra p-plass nede på Søbstad. Herfra går du en litt bratt bakke langs grusvei opp fra parkeringsplassen og til Søbstadkrysset. Her tar du av mot venstre, og går et lite stykke langs veien mot Bae. Det ersatt opp skilt der en skal ta av opp mot Bjerja.
Følg traktorvei til hytta, om lag 100 meter. Der starter stien, til venstre oppover mot varden på toppen. 
Jeg startet turen ved den hytta da jeg kom kjørende fra Henda/Langøya. Men jeg fikk da en fin tur uansett. 
Stien var greit, litt våt enkelte steder. Og det er oppoverbakker helt opp. Brattest i starten av stien etter den hytta da. Det er bare 1,7 km tur/retur hvis man går fra hytta, så ikke lange turen selv om den er merket som blåtur. 
Oppe på toppen har man en flott utsikt over averøy og ut mot havet. Så en fin liten tur. Var tjukt av mygg på toppen i dag, så jeg var snar å komme meg ned igjen. 

Her starta jeg.

Stien opp i starten

Hytta

Utsikt allerede etter noen hundre meter

Fin utsikt

Oppover her

Litt vått her før slutten

Postkassa

Utsikt

Utsikt

Utsikt

Utsikt

GOD TUR


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar