onsdag 5. august 2015

Snøtind, Eide 01.08.2015

Da var det endelig en finværsdag igjen, og ikke så mye skyer som kunne true de høyeste toppene, så da ble det tur til Eide og Snøtind i dag. Man kommer dit ved å kjøre mot høgset fra eide. Og et lite stykke etter svanvik broa så kommer man til et skilt det står hytter på, der tar man av til høyre. Så er det opp første veien til venstre, og så kjører man en liten km før man ser en vei som går opp til venstre. Det står stikk ut skilt ved den veien. Så kjører man opp ugelstaddalen til man kommer til parkeringen.
Turen starter ved parkeringen. Først går man på sti bortover mot det første fjellet man skal opp på, Gongrøyra. Stien her kan være litt våt, og gjørmete. Så begynner man å gå opp skogen, også her er det litt vått. Så kommer man opp fra skogen, og man skal så bare følge stien til toppen av gongrøyra, og så videre ned til foten av snøtind. Opp til Gongrøyra er det grei stigning hele veien. Og greit å gå ned igjen også. Ved foten av snøtind er man på ca 750 moh, og skal da på den siste kilometeren opp på 1027 moh. Så stigningen opp  er grei. Brattest siste biten.
Vel oppe får man en fantastisk utsikt over alt. Jeg brukte ca  t1 t 45 min opp og 1 time ned igjen. Oppe på toppen så så vi et lite ras, det var snøbiter som løsnet og for nedover dalen da vi sto der. ( ikke langs gåruta)
Man gikk kun over 2 små flekker snø på vei opp. Og dette er en veldig fin tur på ca 4 km en vei. Anbefaler virkelig en tur hit.

Skilt på parkeringen

Stien starter der bortover

Skilt som viser vei

Opp skogen

Kjølavatnet

Oppover til gongrøyra

Snart på første topp

Opp her til toppen der oppe

En av 2 snøflekker

Oppover her

Siste biten her er bratt