lørdag 4. juni 2016

Storfjellet/ Rødfjellet Gjemnes Kommune 30.05.2016

Startsted

Ta av fra E39 på Astad ca 1 km fra Batnfjorsøra sentrum (mot Kr.sund). Følg vegen til høyre (ca 300 m), og ta av til venstre på toppen av bakken opp mot Solsida boligfelt, ta av til høyre igjen etter ca 300 meter, mot Astaddalen barnehage. Parker ved barnehagen.

Fra barnehagen går du først forbi bommen. Så går du langs den grusveien til du kommer til en stor lunneplass. Ca 600 meter fra barnehagen. Der ser du og et stikk ut skilt. Derfra går det traktorvei i svinger oppover skogen. Veien går etterhvert over i sti som fører deg over tregrensa. Der kommer du til et stort myrområdet som er litt vått etter mye snøsmelting. Der er det ikke så godt merka, så jeg gikk der jeg syntes det så best ut. 
Du skal i alle fall mot venste og gå ryggen oppover fjellsiden. Når du har gått på ryggen et stykke så ser man man tydelig hvor stien går videre. Men det er mot venstre og når man kommer opp den siste bakken der så ser man posten noen hundre meter bortover platået. 
Der får man en flott utsikt. Så det er bare å nyte. Turen er nesten 5 km fra barnehagen og opp på posten.  Jeg brukte nesten 2 timer på turen opp da jeg rota endel med retningen. Men fant bra retning etter at jeg brukte moroturkaret fra turen, og visste da hvor som jeg skulle gå over myra også for å komme riktig. 
Det renner noen bekker på myra, så der er det muligheter for å få kaldt og godt vann til resten av turen opp. 

Starten

Gå gjennom bommen

Lunneplassen

Skogsvei

Får fort utsikt

Oppover lia

Videre oppover

Her går man over på sti

Stien i skogen har slike merker. 

Her har jeg kommet over tregrensa

Mye myr

Myra


Oppover fjellet her etter å ha gått på ryggen

varde som viser vei

Posten er langt der borte

Postkassa

Utsikt mot Harstadfjellet

Utsikt 





Harstadfjellet er fortsatt snø på. 

GOD TUR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar